بلاقا گؤره

بؤلوم لر
     
سورغو
  • منجه آناديليميزى ( آزربايجان تۆركجه‌سينى ) لاتين اليفبا ايله يازێب و اۏخوماغێمێز چۏخ راحات‌دێر، آمما عرب اليفباسێندا يازاندا ديياكراتيك حرفلرى ( وْ ( و + ْ = وْ يا ۏ ) - ێ ـێـ - ۆ - ؤ ) راحات اوْخونماق اۆچۆن يازمالێ‌يێق؟ يا يازمامالێ‌يێق؟
سایغاج
rss feed
خوْش گـَلميسينيز XOŞ GƏLMİSİNİZ
منيم آماجێم - هدفيم بو وئبلاقێ آچماقدا ساده‌جه اؤز يازێلارێمێ پايلاشماق اۆچۆندۆر، اۆمۆدۆم‌وار بَيه‌نميش اوْلاسێنێز
آنا یارپاق       ایلگی      
+0 به‌يه‌ن

سرزمين آزربايجان در طول تاريخ هزاران ساله و پر فراز و نشيب خود با نامهاي مختلفي در تاريخ ثبت شده است. و اين اسامي معمولا از اسامي اقوامي گرفته شده بود كه در آن سرزمين زيسته و دولتهاي مقتدري را در آنجا بوجود آورده بودند.

اسامي كه با استناد به اسناد تاريخي ميشود به آن اشاره كرد،از جمله عبارتند از: سرزمين قوتتي ها، هوري ها، سايبيرها، آزها، ماننا، ماد، آلبان ، آزربايگان و آزربايجان.

اسم امروزي آزربايجان معرب آزربايگان ميباشد كه تخمينأ از اواخر قرن سوم قبل از ميلاد تا زمان اشغال آنجا توسط اعراب بدان نام خوانده ميشد.
آزربايگان يك كلمه كاملا تركي بوده و در اصل متشكل ازاجزاي : "آز+ار+باي+گان يا قان معرب شده يعني جان" ميباشد.

ـ "آز يا آس" نام قومي از تركان قديم ساكن در آزربايجان بوده كه در نوشته هاي قديم "اورخون ـ يئني سئي" نامبرده شده است . "بارتولد" تاريخدان معروف روسي وابستگي آزها را با قبايل توركوش كه در منابع آشوري بارها به آنها اشاره شده است را محتمل ميداند.

ـ "ار" داراي منشاء تركي بوده و به معني جوانمرد،فرد و انسان ميباشد. اين واژه به صورت پسوند به واژه هاي ديگر چسبيده و نام قبايل را بوجود ميآورد(آوارـخزار يا خزرـ قاجار يا قجر و...) آزر به معني قوم و قبيله اي كه بعدها با تغييرهاي مختصري به "هازرـخازرـخزر"تبديل شده است.

- "باي" يا"بَي" يا "بيكـ ـ بيگ" به معني غني ، حاكم، رئيس و... از طرفي "بايماق" در تركي قديم به معني تكامل و پيشرفت ميباشد.
- "گان" در زبان تركي با قبول تغييرات آوايي به "قان" (و در زبان عرب به جان) مبدل شده و داراي معاني زيادي چون پدر، خاقان و ... ميباشد و نيز "قان" در تركي علامت فاعلي با تأكيد و مبالغه است(چالێشقان) و بايقان يعني تكامل يافته و بسيار پيشرفته.

با توجه به مراتب مذكور، "آزربايگان" به معني "پدر توانگر انسان آز يا آسي" و به بياني ديگر "پدر توانگر مبارك" و ترك هاي آزى كه بسيار قدرتمند و پيشرفته هستند" ميباشد.

تاريخ قومي و نژادي آزربايجان با نژاد و ايل هاي ترك زباني چون سومرها، ايلامي ها، ساويرها، قوتتي ها، اورارتوها، ماننا ها،ساكاها، كنگرها،مادها، اوغوزها،قبچاق ها و...مربوط است.» 

 

منبع : استاد پرويز يكاني زارع، مورخ و فولكلورشناس معاصر، نشريه اؤيرنجي شماره 3




گؤنده ر 100 درجه کلوب دات کام گؤنده ر
بؤلوم :
یارپاق لار : 1
 
   
 
Powerd By : ARZUBLOG.COM Theme Designer : MyTheme.ir